Ghimeh Nisar is a delicious Qazvin stew that is very similar to Ghimeh but slightly different in taste and is one of the original dishes of Qazvin that is cooked at parties and lavish ceremonies.

Ingredients
مواد مورد نیاز
مقدار
برنج خیس کرده
گوشت قیمه خرد شده
پیاز خرد شده نگینی
Construction method

تابه مناسبی انتخاب کنید و بر روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود.سپس پیاز خرد شده را داخل آن بریزید و تفت دهید تا پیاز طلایی رنگ شود.

بعد از تفت پیاز، گوشت خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید. در حین تفت مقداری زرد چوبه هم به گوشت اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه به مشام برسد.

وقتی رنگ گوشت تغییر کرد و بوی زهم آن گرفته شد، رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ بهتری بگیرد. بعد از این مرحله به اندازه 3 پیمانه آب به خورشت اضافه میکنیم و در ظرف را میبندیم تا گوشت و لپه پخته شود وکم آب شود و غلظت خورشت هم زیاد شود. به اصطلاح جا بی افتند.

آبکش کردن برنج و اضافه کردن گلاب به قیمه نثار

در 2 دقیقه آخر پخت گلاب و مقداری از زعفران را داخل قیمه میریزیم تا جوش بخورد. برنج از قبل خیس داده شده را آبکش می کنیم.

و درکف ظرفی که میخواهیم برنج و قیمه را مخلوط کنیم کمی آب و روغن میریزیم و میگذاریم تا روی حرارت گرم شوند و یک جوش ریزی بخورد بعد یک لایه از برنج آبکش شده را در کف قابلمه میریزیم و روی آن را ادویه پلویی و گرد لیمو عمانی می ریزیم.

بعد یک لایه از مایع قیمه را که آب آن گرفته شده روی برنج ها و ادویه ها میریزیم و این مرحله را 2 تا 3 بار به همین ترتیب انجام میدهیم. قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و اجازه دهیدتا برنج دم بکشد.

در این فاصله خلال بادام را با گلاب به مدت 15 دقیقه خیس کنید.

اگر از خلال پوست پرتقال تازه استفاده میکنید باید پوست پرتقال را بشویید و به صورت خلالی نازک برش بزنید. بعد پوست پرتقال را 3 بار در آب جوش قرار دهید و بعد از چند جوش  آبکش کنید تا تلخی آن گرفته شود.

زرشک های خشک را بشویید و با 50 گرم کره و یک قاشق غذاخوری شکر در یک ماهیتابه تفت دهید. سپس خلال بادام، پسته و پرتقال را به زرشک ها بیفزایید و کمی تفت دهید. یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده هم به خلال ها اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مواد کشیده شود. سپس از روی حرارت بردارید.

بعد از اینکه برنج دم کشید کمی روغن داغ روی برنج می کشیم.

برای تزیین از مقداری برنج زعفرانی به همراه زرشک سرخ شده ، خلال بادام و خلال پسته استفاده می کنیم.